المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مهم بخصوص الأكسيس airlive 5460 AP v2

samzero
02-02-2009, 02:15 AM
بعد البحث الشيديد
و التدقيق فى اختيار الأنواع و الموديلات فى حدود الإمكانيات المتاحة توصلت الى ان اشترى الأكسس airlive 5460 AP v2
و على فكرة المشكلة اللى عندى انى عندى الشبكة بالكامل Tp link و الاكسس الرئيسى موديل 542 و باقى الشبكة موديل 501 و 601
المشكلة طبعاً زى ما كل الناس عارفة ان Tp link بعد فترة بيضعف و يحتاج للتغيير حتى مع تغير الفريم وير بتاع القطع ... و طبعاً انا كنت بعانى من مشكلة التقطيع و عدم الإستقرار
فقررت انى اغير
المشلكة انى بعد ما جبت 2 اكسس من نوع airlive 5460 واحدة حطيتها فى الرئيسى مكان ال542 من Tp link و التانية عند نقطة تانية مهمة تعتبر هى الشبكة اساساً لأنه رابط عليها اكتثر من 7 اكسيس و 3 كارتات من نوع Tp link و طبعاً النقطة دى كانت ربيتر و فيه بعض النقط التانية فيها 4 رييتر و الباقى كلاينت ...
....
بعد البحث عن طريقة ضبط الأكسس الairlive 5460 عرفت الطريقة التالية ( منقولة للإفادة ) :
""

هناك الكثير يسأل لما تحدث مشاكل عندما اركب ((اكسيس Airlive)) واحاول انى اربط عليه بنظام(( Reapeter )) مع ((أكسيس TP-LINK )) ولا يربط وتحدث مشاكل كثيرة

نلاحظ هنا
ان الاكسيس الـ (( ايرليف عندما يعمل على وضعيه AP يربط جيدا مع اكسيسات كثيرة وفى الغالب تكون الاكسيسات بوضعيه clint ولم تحدث مشاكل سوى مشاكل بسيطة
اما اذا كان الاكسيس الاستقبال بوضعيه reapeter or universal reapeter تحدث مشاكل ))
نعم تحدث مشاكل كثيرة
لان الاكسيس الايرليف صنع بدقة شديده وهناك الكثير يجهل الطريقة الصحيحة
الان
يمكنك ازاله كل العوائق
(( لتشغيل الاكسيس الاستقبال بنظام الربيتر))

اولا - عليك بأختيار الاكسيس (( الايرليف )) بوضعية WDS reapeter
ثانيا - عليك بأضافه الـ (( mac address )) الخاصة بالاكسيس المستقبل للأشاره ... وايضا اضافه اسم للأكسيس ( اى اسم وهمى ) فى خانة (( comment ))
ثالثا - عمل اعادة تشغيل للأكسيس مع حفظ الاعدادات طبعا عن طريق ((Apply ))
رابعا - تشغيل الاكسيس كمثال (( TP-LINK )) ونقوم بتشغيله بوضعيه ((reapeter &&& universal reapeter ))
ونربط على اسم الشبكة والحمد لله سوف تحل المشكله بذلك الموضوع بأذن الله

ملحوظه اخرى
هناك بعض الناس الى هيقولوا بالطريقة دى الاكسيس لن يتحمل اكثر من 8 اكسيسات فقط
طبعا الان شركة (( Airlive )) اصبحت شركة محترمه وتركت لنا المجال لتحميل الاكسيس بعدد ((40 )) اكسيس بدل الـ (( 8 )) اكسيسات
السوفت وير الجديد الذى يتحمل (( 40 )) مستخدم موجود طبعا منه اصدارين
الاول - E14 (فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط)
الثانى - E15 (فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط)

طبعا فى اصدار اخر لرفع الباور لتوصيل الاكسيس الى نصف واط ""

...اكرر منقول للأمانة شكرا لامانتك وانا صاحب الموضوع الاصلى mfaisal
اولاً : الكلام اللى مكتوب دا فى غاية و الدقة و الصحة الى حد كبير
ثانياً : الكلام دا مش حل نهائى ... و المشكلة ان مفيش حد فى المنتديات جرب و عرف المشاكل اللى بتحصل من استخدام الأكسس الairlive 5460 ..
بمعنى ان هناك 3 مشكلات لم اجد لهم حل :
1. الأكسيس بعد تم رفع البور الى الـ 26 دى بى .. تقريباً كدا بوظ الأمبليفير بتاعى عشان بعد اقل من اسبوع بدأ يهنج جامد .. مش عارف دا صح و لا غلط ..
2. القطعة الثانية التى استخدمها فى الإستقبال على وضع يونيفرسال ربيتر ، تربط على اسم الشبكة فقط و ليس على الماك ادريس .. يعنى ممكن تربط على اى اكسيس من اللى هى مدياهم اشارة و بالتالى تدى عند العميل ليمتيد .. مش عارف ايه الحل ..
3. فيه فرق اشارة تقريباً 20 دى بيى بين قراءة الأكسيس ال Tp link و الأكسس الairlive ، و اعتقد الن الفرق دا مش حقيقى لأن نفس قوة الإشارة اللى كنت بستقبها من نفس المكان بنفس الإنتينا مع الأكسيس الـ Tp link 601 على الرغم من انى رافع الباور بتاع الأكسيس .
4. العملاء الذين يربطون على الأكسس الairlive يأخذون نفس الماك ادريس الخاص بالأكسيس ... ايه العمل مع العلم انى اضطريت اشيل خاصية ربط الماك ادريس باليوزر و الباسورد ..
يا ريت يا جماعة .. انا اعتقد كدا شرحت الموضوع تفصيلاً
ايه الحل :
- هل فعلاً الأمبليفير دا باظ و لا دا نتيجة البور العالى اللى انا كنت رافعه - يا ريتنى ما رفعته - و لا ايه ؟
- هل هناك طريقة لتلاشى عملية ربط الأكسيس على اسم الشبكة فقط و ربط الإسم بالماك ؟
- هل فعلاً رفع باور الأكسيس دا حقيقى ... و ما هى افضل طريقة ضبط ليه ؟
- هل هناك اى سبيل ان العميل ياخد الماك ادريس بتاعة مش بتاع الأكسيس ؟
معذرة للإطالة
و ارجو الإفادة ...

EsLaMxBoSS
02-02-2009, 04:06 PM
تسلم علي البحث الجامد ومعلوماتك المهمة دي
الي الامام انشاء الله

shitosh
03-02-2009, 12:26 AM
شكراًً ليك وموضوع يستحق بجد

samzero
03-02-2009, 03:04 AM
يا جماعة كل المشاهدات دى و 2 مشاركة بس
يا ريت من السادة الشرفين يشاركونا الموضوع للأهمية

رجاء الإهتمام من الإدارة و الأعضاء ذوى الخبرة حتى تعم الفائدة .. لأن اعتقد ان مكونات التجربة اللى انا كاتبها دى هى معظم المكونات اللى بنستخدمها كلنا فى مصر
يا ريت الإهتمام و المشاركة بالرأى او الخبرة

samzero
04-02-2009, 11:28 PM
الرجاء التفاعل معنا يا ادارة الويلس

و اعتقد ان مثل هذه المشاكل اكيد مرت بالمهندسين اللى بيركبو شبكات

يا ريت نتفاعل مع بعض

و شكراً لكل الناس اللى بتشوف الموضوع و تحاو تبدى و لو رأى ممكن يكون مفيد او مش مفيد او حتى يكون صح او غلط ... عشان احنا بنتعلم من بعض

samzero
05-02-2009, 01:34 PM
الى السادة المشرفين و ذوى الخبرى
يا جماعة الموضوع مهم ... بدليل عدد الناس اللى شاهد الموضوع
صدقونى الموضوع فيه كذا نقطة مهمة
و بعدين احنا فى مصر الغالبية بيتستخدم tp link و عاوز يقوى مصدر البث الرئيسى و طبعاً الموضوع عامل مشاكل مع الناس اللى زيى
ارجوا التفاعل

sameh
09-02-2009, 03:53 AM
مشكله فى الهوائيات عندى ارجو الافادة
لدى 3 قطع اكسس قطعة ارسال على بعد 3 كليو
من القطع الاولى 3.5 عن القطعة الثانية وكل قطعة من الاستقبال بعدها سيرفر ميكروتيك اوبعد الاكسس الارسال ياجى ون دريكشن البينجات بتعلا جامد جدا بين قطعة الارسال والاستقيال
ارجو الافادة من الاخوة الاعزاء

محمدصلاح
24-02-2009, 02:30 AM
اخى الكريم بخصوص سؤالك عن الاير لايف وموضوع الماك ادرس

انت تشغهلا بوضع يونيفرسال ربيتر

يرجى تشغيلها wds repeater

تحياتى

وستحل مشكلتك

mayali
12-05-2009, 06:26 PM
الي الامام ان شاء الله

fathyali
17-05-2009, 08:05 PM
شكراا لصاحب الموضوع فعلا انا كان عندى اكسيس اير لايف نزلت سوفت لرفع الباور وفعلا رفع الباول معايا
لكن للاسف بعد اسبوع وقف الاكسيس ومفتحش معايا وكان التشخيص من احد المهتمين بالسيرفرات ان الفلاشه
باظت حاولت انزل فلاشه للاكسيس ولكن فشلت رجاء اى حد عنده الفلاشه للاكسيس airlive 5460 يرفعها
على المنتدى لانى محتاجها ضرورى او يدلنى على اى مركز صيانه فى مصر ولكم جزيل الشكر

mddyarb
27-05-2009, 06:07 PM
لا حول ولا قوة الا بالله
كل المشاهدات دي ولا اي حد رد على الراجل المسكين ده

على اللعموم سوف أقوم انا بالرد عليك اخي في الله
بالنسبة لكل المشاكل اللي عندك
- هل فعلاً الأمبليفير دا باظ و لا دا نتيجة البور العالى اللى انا كنت رافعه - يا ريتنى ما رفعته - و لا ايه ؟
ج/ بالفعل أخي للاسف رفع الباور بيؤثر بالسلب على الامبلفير لأن أقصى باور يدخل للامب المفروض 20 دي بي ام ولكنك انتا كد دخلتلو 26 دي بي ام ـ بالتالي فعلا الامب اتاثر ـ والله أعلم

- هل هناك طريقة لتلاشى عملية ربط الأكسيس على اسم الشبكة فقط و ربط الإسم بالماك ؟
ج/ باشا اذا اردت ربط الشبكة بالماك يجب عليك أولا العمل على وضعية wds rbeter وتقوم بوضع كل ماك اكسس في الاخر ـ يعني الاكسس رقم 1 تاخد الماك بتاعة وتحطة في الشبكة الرئيسية وتاخد ماك الشبكة وتحطة في الاكسس وهكذا ـ والله أعلم

ج/ بالفعل أخي يتم رفع الباور في الاكسس الاير لايف ولكن ليس بنفس القوة المكتوبة ـ أما بالنسبة لافضل طريق للضبط فيجب اختيار المود بي والبث اما AP أو wds rbeter ـ كما يجب اختيار شنال ما تكونش مشغول في منطقتك وطبعا دي بتختلف من كل مكان للاخر ـ والله أعلم

ج/ بالنسبة لهذه المشكلة لم تحل بع " ودي في الاكسس الاير لايف فقط " ـ والله أعلم

أرجو أن أكون قد وفق في الرد عليك
والى الادارة الموقرة وجميع الاعضاء من لديه اي سؤال اي كان في الوير لس سيتم الرد عليه وحله بمشيئة الله تعالى

والله المستعان

samzero
28-05-2009, 02:28 AM
مشكور استاذى محمد السوهاجى على ردك و اهتمامك

ان شاء الله اجرب و ارد عليك فى النتيجة ان شاء الله

mddyarb
30-05-2009, 12:32 AM
مشكور استاذى محمد السوهاجى على ردك و اهتمامك

ان شاء الله اجرب و ارد عليك فى النتيجة ان شاء الله

من عنيا اخي واي طلب تحت أمرك وأي حد عايز اي حاجة في عالم الوير لس انا تحت أمره:image082:

hamadatttt
10-06-2009, 07:56 PM
الف شكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررأأأأأأ أأأأأأأأأأأأأأأأً

احمد برقى
26-08-2009, 11:29 PM
اولا السلام عليكم ثانيا الى الاخ محمد السوهاجى احب اعرف اولا انا من سوهاج وعندى شبكه واير لس وفيه مشكله قابلتنى ومش لاقى لها حل خالص احب اشرح لك مكونانت الشبكه وياريت تجمع لى حل للمشكله الشبكه مكونه من 2 اكسس تبى لينك 542/642 دول للبث بعد المايكروتك المشكله ان الاكسسات الخاصه بالعمله لاتربط على الشبكه كلينت ولكن تعمل على ربيتر او بوينت تو بوينت فقط بما الحل فى وجه نظرك وفى انتظار ردك ولو ممكن تعطينى اميلك علشان نتكلم على الخاص اكون شاكر جدا

samzero
28-08-2009, 05:30 AM
اولا السلام عليكم ثانيا الى الاخ محمد السوهاجى احب اعرف اولا انا من سوهاج وعندى شبكه واير لس وفيه مشكله قابلتنى ومش لاقى لها حل خالص احب اشرح لك مكونانت الشبكه وياريت تجمع لى حل للمشكله الشبكه مكونه من 2 اكسس تبى لينك 542/642 دول للبث بعد المايكروتك المشكله ان الاكسسات الخاصه بالعمله لاتربط على الشبكه كلينت ولكن تعمل على ربيتر او بوينت تو بوينت فقط بما الحل فى وجه نظرك وفى انتظار ردك ولو ممكن تعطينى اميلك علشان نتكلم على الخاص اكون شاكر جدا

يا اخى العزيز افضل الأنواع التى تربط مع التى بيلينك هى نفسها التى بيى لينك ...
و لذلك فى الغالب ستكون مشكلتك فى ضبط الإعدادات فى الأجهزة الرئيسية فقط

HomeNet
07-09-2009, 03:49 AM

أرجو أن أكون قد وفق في الرد عليك
والى الادارة الموقرة وجميع الاعضاء من لديه اي سؤال اي كان في الوير لس سيتم الرد عليه وحله بمشيئة الله تعالى

والله المستعان

المشكله دى موجوده فى الأكسس بوينت الريبوتك ايضا ولكن جر تستخدم برنامج زى الأيبى سكان وان شاء الله ييجو معاك

ahmedmosleh
16-09-2009, 11:22 PM
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

سمير نت
30-11-2009, 12:18 PM
يا أخواني الأعزاء هذا الموضوع مهم جدا فنرجوا من الساده أعضاء الويرلس أن يبدوا أقترحاتهم على الموضوع تحياتي ولكم جزيل الشكر

swa7
30-11-2009, 12:38 PM
انت رفعت البورللاكس اوك كل ده تمام يبقى اى لزمه الامليفاير وعلى فكرة الاكسس دة على ما سمعت وشوفت من تجارب فى خاصيه مونو او بالمعنى الاصح جواه امليفير وممكن تشغله او تطفيه ليك حريه الاختيار انا عايزك تجرب من غير الامبيفاير وشوف كده

dr_kaser
12-12-2009, 03:36 PM
ما الفرق بين الاصدار الجديد للاير لايف 5460 e18 والاصدار القديم e17
نزلت الاصدار e18 ولكن صار مستوى البور 20dbi فقط
ومن الافضل
شكرا لكم

aelsoudy
25-12-2009, 02:52 AM

السلام عليكم ورحمة الله
شكرا على اتاحة الفرصة لي لوضع رد لديكم
فعندما كنت ابحث عن شيء يخص الأكسيس اير لايف وجدت ردودكم وانتبهت للمشكلة التي تواجهونها

ويوجد حل عندي لديكم أرجو الاستفاده منه (ملحوظة : يمكنكم الاستفادة منها في الأكسيس ريبوتك )

بالنسبة للماك العميل يمكنك اظهارة بدلا من ماك الأكسيس وذلك عن طريق وضع الأكسيس الرئيسي يبث عن طريق وضعية WDS Repeater
ثم اضافة الاكسيسات الكلاينت في قائمة ال AP MAC Address داخل ال WDS
ثم التوجه للأكسيس الكلاينت وليكن TP-Link ووضعه على نظام كلاينت واختيار WDS mode
وهكذا اي مستخدم تحت الأكسيس الكلاينت سوف يدخل بالماك الخاص بجهازة ليس بالماك الأكسيس

نصيحة : لا تستخدم اي نظام أكسيس بعد الأكسيس الرئيسي بنظام ريبيتر لأنه سوف يضعف اشارة الأكسيس الرئيسي أيا كان نوعه وعند العمل عموما سوف تنتج عدم الكفائة في التشغيل

أرجو أن أكون قد وفقت في وضع الحل

gazoline
26-05-2010, 06:19 PM
لو انت عملت WDS Repeater والعميل WDS client والماك بتاع جهاز العميل هو اللى ظهر بس .. يبقى كلام جميل جدا

المشكلة ان الأكسس المستخد كريبيتر هياخد وايرلس من مين بالضبط ؟؟؟؟؟ لأن الريبيتر بياخد لاسلكى ويوزع لاسلكى ... لكن نظام الأكسس بوينت بياخد سلك ويوزع لاسلكى

يبقى الطريقة غير كاملة وغير صحيحة فى الحالة دى ... أرجو الإفادة رجاء

romuotik
27-05-2010, 03:10 PM
ممتاز اخى على الموضوع الجميل دا
وطبعا كلنا عارفين انه الاكسس الاير لايف من الاكسسات المحترمة جدا الموجودة فى مصر
بس حابب ألفت اهتمامكوا لشئ كمان انه الاير لايف لما تكون عاوز تعمله كلاينت يستقبل ويفضل فترة كبيرة تصل الى 3 شهور بدون عمل ريستارت واحد نزله الفريم وير E12
اما اذا كنت محتاج تخلية ارسال على وضع WDS reapeter
يبقا بدون تفكير فى اى فريم تانى تضع E14 الاصدارة الاولى منها مش التانيه
اما اذا كنت محتاج انك تعمل لينك من نقطه لنقطه يبقا بسرعة تروح على E12 وتستخدم الوضع WDS reapeter
مع المستلم bridge
بيكون لينك ربط فوق الممتاز وما تنسى انك توجه الهوائى صح :)

wifi65
27-05-2010, 04:17 PM
لان شركه ايرليف شركه محترمه جدا
ده اميل الشركه طبعا هما يقدرو يحلو المشكله بسهوله
لازم تكون الرسال بenglish
tech@airlive.com

وهحاول ابعت رساله بالمشكله وهنشوف الرد

samzero
04-06-2010, 12:45 AM
لان شركه ايرليف شركه محترمه جدا
ده اميل الشركه طبعا هما يقدرو يحلو المشكله بسهوله
لازم تكون الرسال بenglish
tech@airlive.com
وهحاول ابعت رساله بالمشكله وهنشوف الرد

شكراً للمتابعة اخى الكريم و فى انتظار النتيجة

سيد خليفة
07-06-2010, 10:09 AM
بص ياريس بخصوص الايرليف يتم الربط بين 2 الايرليف على نظام wds repeater وتربط الماكات الخاصه بالاتنين اكسس مع بعض رائيسى واستقبال وبعد كدة اربط العملا عندك بنظام كلينت او universal reapeter ان شاء الله هتلاقى كل حاجه معاك تمام ولو معرفتش اتصل عليا وانا اساعدك 0120980802

dr_kaser
26-07-2010, 10:40 PM
ممتاز اخى على الموضوع الجميل دا
وطبعا كلنا عارفين انه الاكسس الاير لايف من الاكسسات المحترمة جدا الموجودة فى مصر
بس حابب ألفت اهتمامكوا لشئ كمان انه الاير لايف لما تكون عاوز تعمله كلاينت يستقبل ويفضل فترة كبيرة تصل الى 3 شهور بدون عمل ريستارت واحد نزله الفريم وير E12
اما اذا كنت محتاج تخلية ارسال على وضع WDS reapeter
يبقا بدون تفكير فى اى فريم تانى تضع E14 الاصدارة الاولى منها مش التانيه
اما اذا كنت محتاج انك تعمل لينك من نقطه لنقطه يبقا بسرعة تروح على E12 وتستخدم الوضع WDS reapeter
مع المستلم bridge
بيكون لينك ربط فوق الممتاز وما تنسى انك توجه الهوائى صح :)

اخي الكريم اذا ممكن تشرحلنا عن ميزات كل اصدار خاصة انه يوجد اصدارات جديدة مثل e17 و e18 .

انا عندي اير لايف 5470 اقوى بكثير من 5460 وبرفع الباور لغاية 27dbi وحساسيته في الاستقبال عالية.
عندي انتينا tp-link 12dbi كنت مركبها على 5460 وكان البنج عليها ضعيف مع تقطيع بالنسبة للمشتركين لكن بعد ما ركبتها على 5470 شعرت بفرق في الاشارة عند المشتركين وبنج افضل بدون تقطيع . مع العلم انه المشتركين عندهم اكسس بوينت tp-link wa501g وللاسف التي بي لنك بعد فترة قليلة بضعف وبهنج ولا يوجد حل لغاية الان حتى مع تغيير السوفت وير(عن تجربة) وبرأيي الابتعاد عن هذا الاكسس في الوقت الحالي.
بالنسبة لعملية الربط انا حاليا رابط 5470 مع 5460 بخاصية wds repeater والعملاء فقط client بدون تفعيل خاصية wds وهاي افضل عملية ربط وعن تجربة, وتحكم بالماك ادرس لاكسس العميل وهاي مهمة للي عندهم هوت سبوت .
ايضا انا حاليا رابط بوليت 2hp بخاصية الارسال مع الايرلايف 5470 بخاصية الاستقبال من على بعد 5 كيلو هوائي لاستقبال الانترنت ومن ثم ادخاله على السيرفر ليتم تحويله الى الايرلايف 5470 الثاني لكي يتم البث من خلاله على مود b حيث ان هذه الخاصية ترسل البيانات الى مسافة ابعد من خاصية b+g
اتمنى اني اكون افدت الجميع واذا حدا عنده ربط افضل بتمنى يشاركنا الموضوع

طهنشا
12-09-2010, 08:43 PM
السلام عليكم ياجماعة انا عندى مشكلة ياريت اللى عنده حلها يقول وليه جذيل الشكر انا عندى شبكة رئيسية وشبكة فرعيه الرئيسيه شغالة على نانو ستيشن2 والفرعية شغالة على اكسس اير لايف المشكله ان لما اعمل رستارت للشبكة الرئيسية القى الاكسس الاير لايف مش ساحبه اى بى من الشبكة الرئيسية فتحتاج لعمل كونيكشن من جديد ودى مشكله محيرانى عايز اثبت الكونكشن علشان لما اعمل رستارت تفض الاكسس شغالة من غير ما اروح اعمل كونكشن من جديد

طهنشا
15-09-2010, 07:29 PM
اخى الكريم بخصوص سؤالك عن الاير لايف وموضوع الماك ادرس

انت تشغهلا بوضع يونيفرسال ربيتر

يرجى تشغيلها wds repeater

تحياتى

وستحل مشكلتك
شكرا على المعلومة الهايله دى بس ممكن شرح الطريقه دى لوسمحت يعنى ازاى اربط الاكسس مع الشبكة

semostar1
25-09-2010, 04:37 AM
بارك الله فيكم جميعا موضوع مهم وردود ممتازة من اخوانى الافاضل

bodyelmasry
25-09-2010, 07:10 PM
بارك الله فيكم يا جماعة والله بس ممكن اعرف حاجه انا عندي اكسس اير ليف airlive5460 ap v2 ورابط علي اكسس tp link 500 بفكر اعمل سرفر لاني شغال مباشر من الروتر وشغال علي المكات بالنسبة للحماية ولا الافضل اجيب انتينا ولو كان الحل اجيب انتنا تكون انهي واحده ولا لازم يكون مع الانتنا حاجه تانية زي البوليت او الامبيل فير ولا كده تمام لو هربط علي بعد 800 متر فقط ارجو الافادة ولكم جزيل الشكر

bodyelmasry
25-09-2010, 08:39 PM
يا جماعة عندي مشكلة هتموتني ارجو المساعدة انا الوضع عندي كده مش عايز يتغير
Tx Power Level:level9 (about 16dB)
ايه الحل مع العلم إن level 1 26dB
أعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ahmed_hany07
26-09-2010, 07:15 PM
مشكووووووووووووووووور والى الامام ونتمنى المزيد
تحياتى

محمدصالحm
15-12-2013, 09:33 PM
الي الامام ان شاء الله

eltody88
06-02-2014, 12:37 AM
الي الامام انشاء الله

mostafake
01-03-2014, 03:47 PM
انا عندي مشكلة مشابهة ياريت الاقي الحل هنا

amrovga
26-03-2014, 09:37 PM
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا

ابراهيم39
01-04-2014, 01:15 AM
الف شككككككرررررررررررر

mardy6160
20-04-2014, 09:13 PM
افادكم الله --------

elantimo
24-04-2014, 10:40 AM
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااا

matry awad
25-04-2014, 11:17 PM
يعطيك العافيه

محمد010
08-05-2014, 12:36 AM
بعد البحث الشيديد
و التدقيق فى اختيار الأنواع و الموديلات فى حدود الإمكانيات المتاحة توصلت الى ان اشترى الأكسس airlive 5460 AP v2
و على فكرة المشكلة اللى عندى انى عندى الشبكة بالكامل Tp link و الاكسس الرئيسى موديل 542 و باقى الشبكة موديل 501 و 601
المشكلة طبعاً زى ما كل الناس عارفة ان Tp link بعد فترة بيضعف و يحتاج للتغيير حتى مع تغير الفريم وير بتاع القطع ... و طبعاً انا كنت بعانى من مشكلة التقطيع و عدم الإستقرار
فقررت انى اغير
المشلكة انى بعد ما جبت 2 اكسس من نوع airlive 5460 واحدة حطيتها فى الرئيسى مكان ال542 من Tp link و التانية عند نقطة تانية مهمة تعتبر هى الشبكة اساساً لأنه رابط عليها اكتثر من 7 اكسيس و 3 كارتات من نوع Tp link و طبعاً النقطة دى كانت ربيتر و فيه بعض النقط التانية فيها 4 رييتر و الباقى كلاينت ...
....
بعد البحث عن طريقة ضبط الأكسس الairlive 5460 عرفت الطريقة التالية ( منقولة للإفادة ) :
""

هناك الكثير يسأل لما تحدث مشاكل عندما اركب ((اكسيس Airlive)) واحاول انى اربط عليه بنظام(( Reapeter )) مع ((أكسيس TP-LINK )) ولا يربط وتحدث مشاكل كثيرة

نلاحظ هنا
ان الاكسيس الـ (( ايرليف عندما يعمل على وضعيه AP يربط جيدا مع اكسيسات كثيرة وفى الغالب تكون الاكسيسات بوضعيه clint ولم تحدث مشاكل سوى مشاكل بسيطة
اما اذا كان الاكسيس الاستقبال بوضعيه reapeter or universal reapeter تحدث مشاكل ))
نعم تحدث مشاكل كثيرة
لان الاكسيس الايرليف صنع بدقة شديده وهناك الكثير يجهل الطريقة الصحيحة
الان
يمكنك ازاله كل العوائق
(( لتشغيل الاكسيس الاستقبال بنظام الربيتر))

اولا - عليك بأختيار الاكسيس (( الايرليف )) بوضعية WDS reapeter
ثانيا - عليك بأضافه الـ (( mac address )) الخاصة بالاكسيس المستقبل للأشاره ... وايضا اضافه اسم للأكسيس ( اى اسم وهمى ) فى خانة (( comment ))
ثالثا - عمل اعادة تشغيل للأكسيس مع حفظ الاعدادات طبعا عن طريق ((Apply ))
رابعا - تشغيل الاكسيس كمثال (( TP-LINK )) ونقوم بتشغيله بوضعيه ((reapeter &&& universal reapeter ))
ونربط على اسم الشبكة والحمد لله سوف تحل المشكله بذلك الموضوع بأذن الله

ملحوظه اخرى
هناك بعض الناس الى هيقولوا بالطريقة دى الاكسيس لن يتحمل اكثر من 8 اكسيسات فقط
طبعا الان شركة (( Airlive )) اصبحت شركة محترمه وتركت لنا المجال لتحميل الاكسيس بعدد ((40 )) اكسيس بدل الـ (( 8 )) اكسيسات
السوفت وير الجديد الذى يتحمل (( 40 )) مستخدم موجود طبعا منه اصدارين
الاول - E14 (فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط)
الثانى - E15 (فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط)

طبعا فى اصدار اخر لرفع الباور لتوصيل الاكسيس الى نصف واط ""

...اكرر منقول للأمانة شكرا لامانتك وانا صاحب الموضوع الاصلى mfaisal
اولاً : الكلام اللى مكتوب دا فى غاية و الدقة و الصحة الى حد كبير
ثانياً : الكلام دا مش حل نهائى ... و المشكلة ان مفيش حد فى المنتديات جرب و عرف المشاكل اللى بتحصل من استخدام الأكسس الairlive 5460 ..
بمعنى ان هناك 3 مشكلات لم اجد لهم حل :
1. الأكسيس بعد تم رفع البور الى الـ 26 دى بى .. تقريباً كدا بوظ الأمبليفير بتاعى عشان بعد اقل من اسبوع بدأ يهنج جامد .. مش عارف دا صح و لا غلط ..
2. القطعة الثانية التى استخدمها فى الإستقبال على وضع يونيفرسال ربيتر ، تربط على اسم الشبكة فقط و ليس على الماك ادريس .. يعنى ممكن تربط على اى اكسيس من اللى هى مدياهم اشارة و بالتالى تدى عند العميل ليمتيد .. مش عارف ايه الحل ..
3. فيه فرق اشارة تقريباً 20 دى بيى بين قراءة الأكسيس ال Tp link و الأكسس الairlive ، و اعتقد الن الفرق دا مش حقيقى لأن نفس قوة الإشارة اللى كنت بستقبها من نفس المكان بنفس الإنتينا مع الأكسيس الـ Tp link 601 على الرغم من انى رافع الباور بتاع الأكسيس .
4. العملاء الذين يربطون على الأكسس الairlive يأخذون نفس الماك ادريس الخاص بالأكسيس ... ايه العمل مع العلم انى اضطريت اشيل خاصية ربط الماك ادريس باليوزر و الباسورد ..
يا ريت يا جماعة .. انا اعتقد كدا شرحت الموضوع تفصيلاً
ايه الحل :
معذرة للإطالة
و ارجو الإفادة ...

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووروبارك الله فيك

sameh_140
09-05-2014, 04:17 PM
goooooooooooooooooooooooooooooooooooooooood

احمد ماهر زهران
11-05-2014, 12:21 AM
تسلم الايادى

ezat
05-06-2014, 11:09 AM