المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجوا الافاده من اهل الخبره

صفوت احمد
10-08-2011, 04:58 AM
بسم الله الرحمن الرحيم حاجه غريبه جدا بتحصل معايه ياريت حد يشوفلى حل لانى بجد مش لاقى ليها حل ولا تفسير عندى شبكه نت واير لس بولت وانتنا 15 دىبى هايبر لينك المشكله ان الشبكه طول النهار كويسه واول ما الليل يدخل تنزل النص بمعنى لو بالنهار 20 دى بى بالليل تبقه 12 او 14 الكلام ده على مسافه 2 كيلوا ومع العلم انى عندى استبليزر كهربا 1 كيلوا / وجهاز الاستقبال الى جربت عليه اكسز بوينت 500 و 901 وبرضوا المشكله موجوده عايز اعرف لو سمحتم ده من ايه ومحدش يقولى من الكهربا لانى جربت الكهربا ووصلت الاستبليزر على الشبكه لوحديها من على بعد 8 متر سلك كهربا وهيا زى ماهيا برضوا ياااااااااااااااااااااااريت لو حد عنده حل للمشكله دى يفيدنى لانى مش لاقى حل لو سمحتم ارجوا الاهتمام وشكرا للجميع

™EL HOSIENY
10-08-2011, 03:01 PM
دى موجود فى اى منطقه فيها شبوره عاليه ومعظمها بتقى ف الارياف

ومالهاش علاقه بالكهربا ولاكلام ده

ممكن تعمل عواكس صاج ورا الاكسسات بتاعتك عشان الاشاره تعلى حتى مانزول الشبوره تخليها عاليه

صفوت احمد
11-08-2011, 03:34 AM
شكرا ليك استاذ محمود
احب اوضح لحضرتك ليك حاجه ////////////
عندى شبكه تانيه على بعد 3 كيلوا من الشبكه الى انا اتكلمت عليها وهيا عباره عن بوره مايكروتك وانتنا 12 دبى هايبر لينك بيضا //// واصله عند الشبكه الى انا بتكلم عليها اشاره 18 و 20 دى بى ثابته لليل ونهار /// انا مش عارف ده من ايه /// ومع العلم انى لما كنت بجرب الاشاره مش كان فيه اى شبوره اطلاقا الشبكه على ارتفاع الدور الخامس ومافيش اى شىء اعلى منها فى الطريق /// والاكسزز جربته على ارتفاع رابع وخامس ومش كانت بتفرق كتير
ياريت لو حد قابله مشكله زى الى عندى يقولى عمل فيها ايه ولكم جزيل الشكر

ahmed amr
12-08-2011, 03:05 AM
............................

ahmed amr
12-08-2011, 03:06 AM
المشكله هتنحل بازن الله بس هيا بالفعل مشكله كهربه ممكن تكون مش من مصدر الكربه بس اتاكد من تغليف poe كويس وجوده السلك الي راكب فيه واتاكد من احكام غلق البولت نفسو علي السلك وياريت تلف شريط لحام في المنطقه دي ومنطقه ربط الكونكتو بتاع البولت مع كونكتور الانتنا اما المنطقه بتاع ربط الافيز علي الانتنا ياريت تلف علي الانتنا ورق مقوي او اي عازل بنها وبن الافيز وبنها وبين الماسوره جرب ورد عليه

صفوت احمد
13-08-2011, 06:08 AM
:image059:شكرا اخى الفاضل ///
لكن سؤال عزل الانتنا هيفيد في ايه /
وجارى التنفيذ

ahmed amr
13-08-2011, 10:54 AM
علشان متامسش المصوره علشان تتفاده الكهرباء الاستاتيكيه الي بتتكون علي المسور وعلشان بردو متعماش ارث للانتنا

صفوت احمد
18-08-2011, 05:15 AM
مااااااااااااااااااااااافيش نتيجه //////////////////// انا زهقت من البولت ومن الشبكات

ahmed amr
20-08-2011, 08:03 AM
كلمني علي الميل يا استاذ صفوت وبازن الله نحل المشكله دي مع بعض

صفوت احمد
23-08-2011, 04:41 AM
متشـكر جدا استاذ احمد ... وااسف على الازعاج
انا ضفت حصرتك عندى على الميل

blacklion
30-08-2011, 02:29 AM
مساء الخير اخي العزيز... حاول انك تغير كابل الشبكة ويفضل يكون نوعو cat6 طبعا الكابل الموصول بين ال poe و البوليت .. انشالله حتنحل مشكلتك...

blacklion
30-08-2011, 02:32 AM
مساء الخير اخي العزيز.. حاول انك تغير كابل الشبكة ويفضل يكون نوعو cat6 طبعا الكابل الموصول بين ال poe والبوليت.... انشالله بتنحل مشكلتك..

melad.memo
03-09-2011, 02:29 AM
صديقى صفوت انا كانت عندى نفس مشكلتك دى وكل اللى عملته غيرت الضبط بتاع الجهاز البوليت وغيرت الشانيل بس
انا كان بيهنج معايا من 2 بليل كنت شغال على شانيل 8 خليتها شانيل 4 وفعلا اشتغل

صفوت احمد
05-09-2011, 03:52 AM
شكراا للجميع
بس ياريت اعرف الكبل الى موصل بين الطرفين لو فيه مشكله مش هيبقه كده انا الاشاره بالنهار زى الفل وبالليل تنزل اكتر من النص يبقه الكبل لو فيه مشكله مش هتظهر الى بالليل بس وبعدين الكبل من النوع الاصلى الى بيجى مع الروتر ؟ وشكرا للجميع