المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بجد لازم تخش شوف الداون لود بسرعه 2 ميجا بايت فى الثانيه حاجه قنبله

samoo2010
20-04-2009, 10:10 PM
للاطلاع فقط

يا جماعه انا عامل شبكه فيها 200 مشترك على سرعه 2M من شركه لينك وسيرفر مايكروتيك على PC عادى جدا ومظبط فيه حبت حاجات كده وزى الفل المهم انا عاوزكم تشوفوا الصوره دى وتشوفوا السرعه واصله كام ال
دلون لود فيلم مساحه الجرء 66M نزل فى 31 ثانيه بسرعه 2 ميجاااااااااااااااا
شوفو الصوره ومستنى الردود مع العلم الداون لود كان على الواير ليس
.
.
فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط

هشام عبد العزيز
20-04-2009, 10:24 PM
حرام عليك 200 مشترك على 2 ميجا دانتا تحمد ربنا ان الداونلو دبيشتغل اصلا
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههه
المفروض معدل النقل يبقى عندك الطبييعى يعنى 14 بايت بس

samoo2010
20-04-2009, 10:56 PM
والله مش عارف ايه اللى بيحصل ده

لو حد عنده اى رأى فى اللى بيحصل يقلى

aboudi2007
20-04-2009, 11:23 PM
اخي العزيز ممكن هذا يكون مخزن في السيرفير لانو الدلود 2 ميجا يفتح 256 كيلو بايت في الثانية فهذا يكون مخزن في الكاش في السرعة الان للعلم ففد وشكرا

samoo2010
21-04-2009, 02:34 AM
مع العلم انى مش مفعل الكاش والله مش مفعله لانى مش عارف اضبط الاعدادات بتاعته وياريت لو حد عنده ملف باك أب يديهولى اضبطه بيه

mohamed1981
21-04-2009, 03:45 AM
طب ازاي وصل للسرعه دي ممكن تشرح

altawam_net
21-04-2009, 11:02 PM
ازاي هل الكلام دا حقيقه ولا خيال ارجو توضيحها لكي يستفيد الجميع

mafia243
22-04-2009, 11:00 AM
شغل كاش فقط ولكن ليست سرعة حقيقية

altawam_net
22-04-2009, 01:18 PM
هو بيقول مش مفعل الكاش هل الكلام دا حقيقه ولا خيال ويا ريت من صاحب الموضوع يوضح لينا الطريقه

aboramah
22-04-2009, 01:58 PM
هههههههههههههههههههه عيب عليك يا اخى الصوره دى متعدله ببرنامج الفوتوشوب ارجو من الاداره التعامل مع مثل هذه الامور انا تاكدت فعلا ان الصوره متعدله وشكرا

احمد 70
22-04-2009, 04:48 PM
هههههههههههههههههههه عيب عليك يا اخى الصوره دى متعدله ببرنامج الفوتوشوب ارجو من الاداره التعامل مع مثل هذه الامور انا تاكدت فعلا ان الصوره متعدله وشكرا

يا اخي بعد التحية احب ان اقول لك انه لا يجوز اتهام الاخرين باشياء من وحي التحليل الشخصي لديهم فانت كيف تاكدت من ان الصورة معدلة في الفوتوشوب ولنفرض ذلك فما غاية الاخ في ذلك
هل تتصور انه مثلا وعذرا للاخ ان في تنزيله لهذه الصورة يغيض بعض موزعي الانترنيت لما يملك من سرعة ؟؟؟ لا احكم بهذا الشي ويجب ان نحمل اخانا المسلم على 60 محمل

الجانب الاخر اخي samoo2010 ليس بالضرورة تكون هذه سرعتك الحقيقية فقد يكون الفلم مخزن في سيرفرات الشركة او ان الشركة عاملة سكويد كاش من جماليته انه يفعل هذه الاشياء
اذا اردت ان تقيس سرعتك بشكل شبه مضبوط فتوجه الى مواقع قياس السرعة لتعلم ذلك
وعذرا للاطالة والى الاخ aboramah

aboramah
22-04-2009, 07:02 PM
اخ احمد شكرا على ردك الرقيق ولكن انا متأكد ان هذه الصوره متعدله ولو عاوز تتاكد نزل الصوره واتبع الاتى :
كلك يمين على الصوره ثم PROPRRTIESثم SUMMARYثم ADVANCEDستجد ان السوفتوير كيرياتور هو برنامج التعديل اللى استخدمه الاخ فى تعديل الصوره وهو برنامج PHOTOSHOPCS3وعموما هذا يعتبر نوع من التضليل لانه من رابع المستحيلات الوصول لهذه السرعه فى مصر حتى مع السرعات 8 ميجا مش السرعه 2 ميجا كما يقول اخوناsamoo2010.....وانا حبيت افسر للاخوه المحتارين بس ازاى جت السرعه دى مش اكتر..........وشكرا لكل اعضاء هذا المنتدى العظيم

altawam_net
22-04-2009, 07:30 PM
هذا خيال علي ما اعتقد ولكن السرعه ال 8 4 لم تنزل باقي المحافظات غير الاسكندريه والقاهره ولكن يعاني بعد من الناس الي في المحافظات من زياده السرعه ولكن السنترال الخاص به لا يدعم هذه الخاصيه فما هو حل الموقف

samoo2010
23-04-2009, 01:46 AM
اولا السرعه دى فى الاسكندريه ثانيا من شركه link DSL تمام بالنسبه للفوتوشوب للاخ اللى شتمنى وقال انى لاعب فى الصوره انا دخلت الصوره على الفوتوشوب عشان اظبط الريزليوشن بتاعها عشان الفيجا عندى 32 بت فكانت بهتانه ورايحه فى داهيه مش اكتر ولو عاوز يشوفها اون لاين انا جاهز وعنددى استعداد اوريهالوا قدامه

altawam_net
23-04-2009, 01:51 AM
قولنا الطريقه يمكن يكون خير لك وللمنتدي

A_Baidak
23-04-2009, 10:43 AM
ولا يهمك يا جميل ومش مشكله

وبارك الله فيك وبالتوفيق ان شاء الله

master
23-04-2009, 12:23 PM
يا جماعه عشان يجيب السرعه دى لازم يكون الملف مسحوب من الكاش .. انا مفعل الكاش واوقات بوصل ل 16 ميجا واكتر كمان (لازم يكون الكاش متفعل وبنفذ شرح الاخ اتقان لاخراج الكاش بسرعه) غير كده مافيش طريقه تزود بيها سرعتك تخليها 2 ميجا فى الثانيه

aboramah
23-04-2009, 01:52 PM
الاخsamoo2010انا اولا لم اشتمك ومستحيل اشتم انا فقط قلت ان الصوره نتعدله فوتوشوب وان بنفسك اقريت بذلك الله اعلم بقه انته عدلت فيها ايه؟ وعموما انا اتكلم من منطلق ان مستحيل توصل للسرعه دى على خط 2 ميجا بدون كاش واظن انك توافقنى الراى وعموما يا سيدى لو عندك طريقه نوصل بيها للى وصلت له اكون اول المشجعين والمتبعين لاسلوبك .............مع خالص احترامى

A_Baidak
23-04-2009, 04:50 PM
حبيبى ابو رحمه يا غالى كلامك صح انى استحاله انى السرعه ديه توصل فى خط 2 ميجا كلام جميل

ومظبوط وانا متفق معاك فيه وممكن بالاكيد انى الفيل اتسحب من على السيرفر

وبالنسبه للاخ العزيز صاحب الموضوع ياريت تقول ايه الخطوات اللى انت موضحى فى السيرفر بتاعك

علشان الاخوه يعرفو وممكن يكون فى حاجه جديده ان شاء الله خير

وبالتوفيق للجميع

احمد 70
23-04-2009, 06:20 PM
يا اخوان اكيد ان الملف تم تحميله عن طريق الكاش لكن ليس بالضرورة تكون هذه السرعة الحقيقية وليس بالضرورة يكون الملف نخزن على كاش سيرفر صاحب الموضوع يجوز انه محمل على سيرفر الشركة وفطريقة السكويد كاش اصبحت معتمدة عند اكثر شركات النت
لكن اذا اردنا انم نفحص السرعة الحقيقية الواصلة لنا فهو عن طريق مواقع التيست فهي تعطي فحص شبه مضبوط
اخي العزيز افحص سرعتك بهذا الموقع مثلا فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط انتظر تحميل الصفحة وبعد ذلك اضغط على ابدء القياس واعلمنا بالنتيجة

alkhmary
24-04-2009, 06:06 AM
الاخ اللى بيقول الصورة متعدله بفوتوشوب ما تظلمش الراجل مش متعدله ولا حاجه انا حصل معايا شىء مشابه وانا بحمل من نفس السيرفر اللى هو بيحمل من عليه(ميديا فير) لكن للحظات يعنى السرعه اللى بالميجا دى تجى لحظه وترجع تانى للسرعه العاديه بتاع الخط

عادل جوده
25-04-2009, 10:37 PM
شبابنا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في الفترة الاخيرة لاحظنا حاله جديده وغريبه في نفس الوقت لافراد وهذه الميزة
الا وهي وضع عنوان براق لموضوع ابتــــــــــــــــــــــــــــــــر نعم ابتر
لانعرف مالغايه منها
اتذكر قبل شهور قليله عضو في احد المنتديات وضع موضوعا صارخا مدويا وتركنا ثلاثة ايام معه نسأل بعضنا بعضا ويجيب بعضنا بعضا وكأننا في مسلسل رأفت الهجان
وطلع الموضوع مقلب والاخ يضحك علينا وعلى ذقوننا وطلع كذبه كبيرة
ونقول لصاحب الموضوع هذا مبروك عليك سرعتك الكبيرة وقرأنا لك المعوذتين
ونتمنى منك مواضيع ذات نفع لتعم الفائده للكل
من سن سنة حسنه فله اجرها واجر من عمل بها الى يوم القيامه

عرجان
28-04-2009, 06:21 AM
ممكن توضح اكثر اذا ممكن

fut_ph
28-04-2009, 09:06 PM
هى السرعه عاليه
بس بالنسبه لى عاديه
انا شفتها قبل كده
فى الكليه عندى سرعة النت كانت رهيبه
وفعلا كانت بتوصل 2 ميجا فى الثانيه
كنت بنزل فيلم 700 ميجا بحساب رابدشير برميوم بياخد 15 دقيقه بالكتير بتجميع الملفات

انا كنت فعلا مش مصدق عنيا بس سالت اللى ماسك سايبر الكليه قال انهم جايبين الخط 2 ميجا ؟؟؟ ودى مش سرعة 2 ميجا ....بس المهم انه قال انهم تابعين للمجلس الاعلى للجامعات فى النت ..مش تابعين للشركات العاديه بتاعتنا ..وعجبى

samoo2010
28-04-2009, 09:46 PM
طب اى حد اخد خط من شركه لينك يجرب سرعه الــ2 ــ gold member ويشوف السرعه كام

fox0102270687
28-04-2009, 11:24 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة للموضوع ده وعن تجربه : دي عملية مؤقته ممكن تبقي السرعه 2 ميجا او 1 ميجا لمدة ساعه اواكثر، وانا وصلت السرعه عندي 2 ميجا ، اكثر من مره مع العلم اني في تلك اللحظه لم اكن اسمع عن سرفر المايكرو تك، وكانت الشبكه عندي مكونه من ( روتر روبيتك ، سوتشات فقط بدون سيرفر ، سرعه 2 ميجا TE DATA ) . واليكم الدليل بالصور .

فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط@YAHOO.jpg
دي صورة مدمج فيه صوره توضح الدونلود 1.2 ، وصورة الحوار الي دار بيني وبين احد افراد الشبكه وهو الي لاحظ السرعه لما وصلت 2 ميجا وعملي برنت اسكرين وبعتلي اكتر من 10 صور تتراوح السرعه فيهم من 988 كيلو الي 2 ميجا

الخلاص : دي حاله مؤقته . . . . . . . (ياريت اكون غلطان !؟ )

ودي باقي الصور فقط للاعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط

. . . والله اعلي واعلم . . .

tact1982
28-04-2009, 11:28 PM
بكذا تكون سرعة الاتصال عندة 16 ميجا ماهي 2 ميجا

t3wera
29-04-2009, 01:11 AM
السلام عليكم انا لاحظت ان مش شرط السرعه تكون مظبوطه على طول محدش يعرف الشركات شغاله ازاى بس اللى اقدر اقوله ان شركه تى اى داتا وفى الاقصر واحد واخد 256 وكان بيعمل داون لود وكانت السرعه بتوصل عنده 3 ميجا فى الثانيه وتبدا بالنزول حتى الليتمتد الطبيعى بتاعها بس مش بتلحق تنزل لانه بيكون خلص الداون لود وهذه انا شاهدتها ممكن يكون راجع للهاردوير فى السنترال مش عليه ضغط او ان الديسلام مخرف كدا يعنى
تقبلوا مرورى

hessund
01-05-2009, 05:00 AM
حرام عليك 200 مشترك على 2 ميجا دانتا تحمد ربنا ان الداونلو دبيشتغل اصلا
تنا عندى 55 مشترك وعايز ازود السرعه ومش عارف

mgicon
03-05-2009, 02:51 PM
حقول الحل :

الموضوع ببساطة ... ليه دعوة ببرنامج الدونلود مانجر .. وخصوصا مع الميكروتيك

انك لما بتفتح بيه ملف عايز تنزله ولسه معملتش دونلود الملف بينزل عندك عل جهازك بس فى الكاش بتاع البرنامج

يعنى انت بتعمل دونلود وانت مش حاسس ... لحد لما تدوس دونلود ... لو اعدت شويه حلوين ومعملتش دونلود
الملف كله حينزل ولما تدوس دونلود حيسحبه من كاش البرنامج على جهازك انت مش عل السرفر وحتلاقى السرعة زى ما انت رافع الصوره

والى مش مصدقنى يجرب ويقولى

واذا عرف السبب بطل العجب

اى خدمة

ahmed2770
22-05-2009, 03:08 AM
جاري التجربة وشكرا للفكرة

هشام عبد العزيز
22-05-2009, 11:02 AM
جاري التجربة وشكرا للفكرة
هههههههههههههههههههههههه جارى تجربة اية بس هو الراجل حاططلك برنامج عشان تقول جارى التجربة دى صورة ولا هو اى رد وخلاص

mazikaty
22-05-2009, 08:25 PM
بما اننى مبرمج لمواقع الويب فجميع مواقع ال shareing و بالتحديد الرابيد شير و الميجا ابلود و غيرهم الكثير من المواقع المنتشرة يكون لديها 3 انواع من العضويات

تحميل مجانى
تحميل للاعضاء المسجلين مجانا
تحميل للاعضاء بريميوم - عضويات بحسابات يتم دفعها على حسب مده كل موقع

كل مواقع يقوم بتحديد كميه نقل البيانات لكل عضويه مثلا يقوم بتحديد قيمه الرفع للملفات لا تزيد عن 50 كيلو بايت بالثانية قيمه التنزيل لا يتعدي 120 كيلو بايت بالثانية

و على حسب كل موقع من هذه المواقع مثلا الرابيد شير لا يتعدي 210 كيلو بايت بالثانية للداون لود للأبلود 100 كيلو بايت

اما بالنسبة للصورة فهي فعلا معدله بالفوتوشوب او ان الملف مخزن بالفعل في السيرفر والله اعلم

لكن 70% الصوره معدله

سجلت بالمنتدى من اجل الرد على الموضوع لا اكثر